נושא : עמדת טעינה בייצור עצמי
בס"ד יום חמישי 27 יולי 2023
הקדמה
במאמרים הקודמים דיברנו על סוגים של עמדות טעינה ותקשורת בין עמדת הטעינה לרכב החשמלי. ואילו במאמר זה נדון בעמדות טעינה תוצרת בית האם הן מסוכנות האם תקנות החשמל מאשרות לכל אחד לייצר עמדת טעינה ביתית ואם כן למה
מרכיבי עמדת הטעינה
עמדת הטעינה למעשה אינה כשמה ולמעשה היא אינה מבצעת טעינה אלא יותר בקרה ואישור אספקת אנרגיה מרשת החשמל למטען הרכב בהתאם למגבלת התשתית הקיימת, כלומר המטען נמצא ברכב ואילו מערכת פיקוח על אספקת מתח וזרם טעינה נמצאת בעמדת הטעינה על הקיר.
שקע טעינה
בגדול יש 2 חיבורים אפשריים לעמדות טעינה במתח חילופים והם
א. שקע סוג 1
זהו חיבור בעל יכולת אספקה חד פאזית המשמשת עבור חיבור לטעינת רכבים חשמליים מאמריקה ואסיה. באמצעות שקע זה מתאפשר לצרכנים להטעין את המכונית בהספק מקסימלי של עד 7.4 קילוואט בהתאם לעוצמת הטעינה האפשרית של הרכב ויכולת הרשת.
תמונה מספר 1 – שקע טעינה סוג 1
ב. שקע סוג 2
נמצא בעיקר ברכבים אירופאיים וסיניים הוא מסוגל לספק מתח חד או תלת פאזי. ההספק המקסימלי שניתן להעביר בחיבור ביתי הוא 22kW. החיבור אינו גודל חיבור סטנדרטי היות ונדרש 32A פר פאזה על מנת להעביר הספק של 22kW בלבד ללא צריכה רגילה של הבית . מלבד שלושת הפאזות ומוליכי האפס והארקה, קיימים בשקע שני חיבורים נוספים של תקשורת, האחד מסוג PP והשני מסוג CP. עליהם דנו במאמר קודם .
תמונה מספר 2 – שקע טעינה סוג 2
מגען
המגען הוא מכשיר אלקטרומכני, שמטרתו לגרום לחיבור או לניתוק של זרימת הזרם במעגל החשמלי. למגען יש סליל ולו שתי מצבי פעולה עמדה אחת נמצאת במנוחה כאשר הוא אינו מקבל מתח הפעלה והעמדה השנייה כאשר הוא מקבל מתח הפעלה האלקטרומגנט מושך את הליבה ואת המגעים ביחד ניתן לקרוא בהרחבה על תפקודו כאן בלינק המצורף.
בקר
הבקר תפקידו לבקר את המערכת וכן לבצע אישור אספקת אנרגיה מרשת החשמל למטען הרכב ובמקרה של תקלה להפסיק את אספקת האנרגיה לרכב החשמלי
תמונה מספר 3 – סוגים שונים של בקרי מערכת טעינה לרכב חשמלי
התקן לזיהוי זרם זליגה
תקנות החשמל דורשות התקן זליגה לזרם ישר וכן מפסק מגן (ממסר פחת) במעלה הזרם ברוב העמדות בבניה העצמית קיים התקן חיצוני לניתור זרם זליגה של 6mA זרם ישר ו 30mA התקן זה יתחבר באופן חיצוני לבקר ניתור אישור הטעינה יפסיק את הטעינה במקרה של זליגה מסוג כלשהו . אתחול של התקלה ידרוש אתחול של בקר אישור הטעינה
תמונה מספר 4- התקן זיהוי זליגה RCM14-03
לסיכום
מנהל החשמל עדין לא אישר להתקין או לאשר התקנה של עמדות טעינה בייצור עצמי שלחתי פניה בנושא למנהל החשמל ניתן לקרוא אותה כאן בלינק המצורף.
אנחנו יכולים לגלות כי הטענה של רכב חשמלי יכולה להיות זולה באופן משמעותי היות ועמדת הטעינה אינה מטען כפי ששמה נועד לרמז .
עד שתהיה תשובה ממנהל לענייני חשמל מאמר זה הוא רק רעיון בלבד ואסור לשימוש .
בהצלחה
היי קים,
האם קבלת תשובה בנושא?
הסיכוי שמנהל החשמל יענה שואף לאפס , הנושא חדש מידי וכל דבר שהוא בגדר אפור הוא לא עונה מניסיון קודם ששלחתי בין 20 ל 30 שאילתות ולכולם אותו דבר אין תגובה, נושאים אפורים שהתשובה עליהם מורכבת ואינן כתובות בתקנות החשמל.