נושא : עבודה עם תדרי 400 הרץ
בס"ד , 26/01/21
לעיתים חשמלאים נדרשים לתת שירות למערכות בדיקה עם תדרי עבודה שונים וחשוב להכיר
- 50 הרץ – רוב מערכת החשמל הקיימת אצלנו בארץ
- 60 הרץ – מיועד לציוד המופנה לשוק האמריקאי אך מיוצר פה ונדרש עמדות בדיקה.
- 400 הרץ – מיועד לציוד אשר יותקן במטוסים ועל כן נדרשות עמדות בדיקה לציוד.
מערכות מוטסות אזרחיות או צבאיות עובדות בשלושה סוגי מתחים עיקריים
- 28VDC (לרוב סוללות)
- 200VAC 400hz
- 26VAC 400hz
נתמקד בתדר ה 400hz מתח פאזי של 115v ומתח שלוב של200v .
פתרון תדר 400hz הינו פשרה כלכלית, חשמלית ומכאנית
אנו יודעים כי תדר גבוה יותר דורש ליבה {גנרטור} קטנה יותר ועל כן קלה יותר ומהווה יתרון מעולה כאשר מדברים על מטוסים (יותר מקום פנוי ופחות משקל לשאת לשמיים) אך החיסרון של מערכות אלו היא שהנצילות קטנה יותר ונפילות מתח גדולות על פני המוליכים בשל שני נושאים ההתנגדות R – תהיה גדולה יותר בשל אפקט הכרום לתדר גבוה יותר הגיב גדול יותר ככל שהתדר גדל (X=2*PI*F*L)לכן מפל מתח גדול יותר.
לאחר שהבנו את הרעיון הכללי כמה דגשים בעבודה עם תדר שונה
- ציוד מדידת המתח ,הזרם והתדר צריכים להיות מותאמים לתדר, גם בעת מדידת לולאת תקלה נדרש מכשיר היודע להתמודד עם התדר השונה (לא כל המכשירים יודעים).
- ציוד ההגנה בלוחות צריך להיות מותאם לעבודה במתח וברמת תדר שונה (לדוגמא פחת של 50 הרץ ולא 400 הרץ מפסיק את המעגלים בהתרעות שווא ) .
- נדרש להשתמש בשקעים יעודים (לפי – IEC60309 –ירוק בשעה 2)
שיטות המרה נפוצות בהן ניתקל
- מנוע חשמלי המחובר דרך מקשר לגנרטור..
- ממיר תדר חשמלי400v ac hz50 ל200v AC 400hz (AC ,DC,AC)
- ממיר תדר ומתח חשמלי 28vdc ל200v AC 400hz
- בתמונות ממיר תדר ומתח 400-50הרץ ,מנוע – גנרטור וממיר תדר דיגיטלי DC ל AC
תקנים שצריך להתייחס אליהם ונדרשים במערכות מוטסות
- RTCA DO – 160
- Mil Std – 704
- Mil Std – 5400
בהצלחה