נושא : מבנה המגען ואופיינים
בס"ד , יום שישי 07 אוקטובר 2022
המגען הוא מכשיר אלקטרומכני, שמטרתו לגרום לחיבור או לניתוק של זרימת הזרם במעגל החשמלי. למגען סליל ויש לו שתי מצבי פעולה עמדה אחת נמצאת במנוחה כאשר היא אינה מקבלת מתח הפעלה ועמדה שניה כאשר היא מקבלת מתח הפעלה ואלקטרומגנט מושך את הליבה ואת המגעים ביחד.
- תמונה מספר 1 – שרטוט עקרוני של מבנה המגען
עקרון פעולה
עקרון העבודה של מגען מתבסס על סליל הנמצא בתוך ליבה מגנטית שיוצר שדה מגנטי חזק מספיק על מנת שהכוח של השדה המגנטי יהיה חזק מהכוח שמפעיל הקפיצים הדוחפים את שני חלקי הליבה. אחד מהחלקי הליבה מחובר באופן אינטגרלי למכשיר ואחראי על הפעלת המגעים החשמליים.
ליבה
גרעין הליבה עשויה מרצועות פלדה דקיקות המחוברות בחוזקה לצורך הפחתה של הפסדי האנרגיה. תפקידה הנוסף הוא לקבע את הסליל במיקום קבוע ובכך לרכז את השטף המגנטי שנוצר על ידו ולמשוך את חלקו המשני של הליבה בשל עובדה זו צורתה של גרעין הליבה הינה בצורת 'E'. על מנת להשלים את הליבה יש חלק נוסף הדומה מאוד לזה של הגרעין תפקידו העיקרי הוא לסגור את המעגל המגנטי ולגרום לחיבור המגעים.
סליל
כוח המשיכה של האלקטרומגנט הוא פונקציה של הזרם העובר דרך האלקטרומגנט אשר יוצר שטף מגנטי חזק מספיק על מנת למשוך את המגע ואת הליבה.
נתוני הסליל יהיו כתובים על המגען והם יהיו כוללים מתח תדר
סוגי מגעים
למגען יש 2 סוגי חיבורים
1. מגעי הכוח
המגעים המחוברים ישירות לעומס המפוקדים באמצעות המגען נקראים המגעים הראשיים. למגען עלולים להיות מספר קטבים המתחברים ומתנתקים במקביל הנפוצים ביותר יהיו 1 , 2 , 3 , 4 קטבים גדולים מאלו לא יהיו נפוצים
2. מגעי העזר
מגעי העזר כשמם הם עוזרים לנו להבין מה קרה עם המפסק לרוב מגעים אלו יתחברו או יתנתקו בייחד עם המגען הראשי אך ניתן לרכוש מגעים עם אפליקציות מיוחדות שהמגע יקדים ייסגר בתהליך מספר רגעים לפני מגעי הכוח וכן מגע מאחר שהמגע ייסגר לאחר סגירתם של המגעים הראשיים .
לרוב נפוץ למצוא 2 סוגי מגעי עזר והם מגע פתוח(NO) ומגע סגור(NC).
תמונה מספר 2 :מגען מתוצרת סינית Manhua
סוגי מגענים
למגענים 2 קבוצות עיקריות ולהם חלוקה פנימית
1. מגענים לזרם חילופין (AC)
AC-1 – קטגוריה זו חלה על כל סוגי העומס כאשר מקדם ההספק הוא לפחות 0.95 אלו הם בעיקר עומסים לא אינדוקטיביים או מעט אינדוקטיביים. בעלי התנעה מתונה יחסית .
AC-2 – קטגוריה זו מיועדת למנועים עם מברשות.
AC-3 – קטגוריה זו חלה על מנועי עם רוטור כלוב מגעי המגען יכולים לעמוד בזרם גבוה לאורך זמן ללא נזק למגען, הניתוק מתאפשר רק כאשר המנוע הגיע לזרם הנומינלי ולא בשלב ההנעה.
AC-4 – קטגוריה זו מיועדת להפעלה של מנועי רוטור כלוב ומספר גדול של מחזורי הפעלה עצירה וכן היפוכי כיוון סיבוב.
AC-5a – קטגוריה זו מיועדת למנורות פריקה
AC-6a – הפעלה והפסקה של שנאים
AC-6b – הפעלה של סוללות קבלים
AC-7a – עומסים השראתיים בשימוש ביתי
AC-7b – מנועים בשימוש ביתי
AC-8a – בקרת מנוע למדחסים עם אפשרות לאיפוס ידני
AC-8b – בקרת מנוע למדחסים עם אפשרות לאיפוס אוטומטי
AC-11 – מגען של מגעי עזר (אין לו מגעי כוח)
AC-12 – מיתוג אלקטרוני באמצעות התקני SSR לעומס בעל אופיין התנגדותי.
AC-13 – בקרת עומס בעל אופיין התנגדותי ועומס SSR עם שנאי מבדל.
AC-14 – שליטה בעומסים אלקטרומגנטיים קטנים בעלי הספק פחות מ-72VA.
AC-15 – שליטה בעומסים אלקטרומגנטיים קטנים בעלי הספק גדול מ-72VA.
AC-20 – חיבור וניתוק בתנאים ללא עומס.
AC-21 – מיתוג של עומסים התנגדותיים, כולל עומסי יתר מתונים
AC-22 – מיתוג של עומסים השראתיים ועומסים בעלי אופיין התנגדותי משולב
AC-23 – עומסים השראתיים אחרים
AC-31 – עומסים לא השראתיים או השראתיים חלשים
AC-33 – עומסי מנוע או עומסים מעורבים כולל מנועים ונגדים.
AC-35 – הפעלה של מנורות פריקת גז
AC-36 – עומס מנורות ליבון
AC-40 – מעגלי חלוקה של עומסים בעלי התנגדות ואינדוקטיביים מעורבים
AC140 – שליטה בעומסים אלקטרומגנטיים קטנים עם זרם החזקה קטן מ 0.2A
2. מגענים לזרם ישר (DC)
DC-1 – מיועד לעומס התנגדותי ולא ההשראי או בעל השראות קטנה מאוד.
DC-3 – מיועד להנעת מנועים, והתנעת מנועים.
DC-5 – מיועד להנעת מנועים, והתנעת מנועים התנעה קשה יותר.
DC-6 – עבור נורות ליבון.
DC-12 – בקרת עומס התנגדות ועומסי ssr עם בידוד אופטי.
DC-13 – בקרה על הפעלת אלקטרומגנט.
DC-14 – בקרת עומסים אלקטרומגנטיים עם התנגדות קטנה.
DC-20 – חיבור וניתוק בתנאים ללא עומס.
DC-21 – מיתוג של עומס התנגדותי
DC-22 – מיתוג של עומס התנגדותי והשראתי.
AC-23 – מיועד לעומסים השראתיים גדולים.
מסקנות
בתנאים רגילים, מגענים לא ייכשלו אם הם נבחרים בקפידה עבור אפליקציה מסוימת ושימוש תקין.
זרם יתר הזורם דרך המגעים הראשיים עלול לגרום להידבקות המגעים ובכך לא יהיה ניתן עוד למתג את המגען שכן הוא יישאר מחובר באופן מלאכותי באמצעות המגע הדבוק(מרותך) בלאי המגעים הוא אחת הבעיות הנפוצות ביותר , על כן לכל מגען יש להתאים את אמצעי ההגנה המתאים על מנת לשמור על תפקודו לאורך שנים .
פינגבאק: עמדת טעינה לרכב חשמלי בייצור עצמי - אוגלה הנדסה